نقد فیلم جالب چیست؟
گرچه این پرسش شبیه به مسالهای غامض فلسفی است اما مطمئنم بسياري از مردم برای آن پاسخی تجربی و واقعبینانه دارند.
نقد فیلم دیدنی یعنی دو نفر (که اکثرا هر دو مرد هستند ) که با بحث میکنند، صندلیهایشان را با نیز عوض میکنند، چشم هایشان را میچرخانند، انگشتهایشان را تکان میدهند، وسط حرف میپرند و هرازگاهی هم یکدیگر را تایید میکنند.
یکی از افرادی که بیش از هرکس دیگر یادآور این نظریه در مورد نقد فیلم زیبا و بنیانگذار این نظریه دیوانهوار بود که منتقدان فیلم زیبا بایستی با شور شعفی جنونآمیز در تلویزیون ظاهر شوند، اخیرا کنارهگیری خود از قاب کوچک را اعلام کرده است. راجر ابرت در اول آوریل نامـه ای خطاب به خوانندگان «شیکاگو سان تایمز» نوشت که در اصل خداحافظی او با برنامـه تلویزیونی قدیمی پربینندهای بود که نهتنها او را به سرشناسترین منتقد آمریکا، بلکه به ملموسترین تجسم از این حرفه کنجکاویبرانگیز برای مردم عادی تبدیل کرد.
اما نکته اصلی نامـه ابرت را بایستی بازگشت او به روند عادی ارزیابی نوشتاری دانست. شدتگرفتن سرطان غده ها بزاقی او در تابستان ۲۰۰۶ باعث شده دیگر قادر به حرفزدن نباشد ـ حتی جراحی اخیرش نتوانست این مساله را برطرف سازد ـ ولی این مساله بههیچوجه مانعی در راه ابراز عقایدش نخواهد بود.
بازگشت ابرت به حیطه نقد (اول آوریل که برحسب اتفاق مصادف با چهلویکمین سال چاپ نخستین نوشته او در شیکاگو سان تایمز نیز هست) جهت خوانندگان وفادارش فرصتی برای از سر گرفتن مکالمهای ناتمام با او است. مخالفان او فرصتی برای بستن مجدد شمشیرها از رو و حمله یافتهاند.
بیشک هیچیک از ما مشتاق رسیدن به سطح تولید مطلب ابرت نیستیم. از طرف دیگر همه نیز این را میدانیم که کمیت بالا ـ نوشتن حداقل ۶ ارزیابی در هفته به مدت چهار دهه همچنین گزارش جشنوارهها، مقاله های تحلیلی درمورد فیلم جالب های کلاسیک همين طور مطلب هایی به مناسبتهای گوناگون ـ مستلزم کاستن از کیفیت است.
گرچه نوشتههای ابرت نقشی با اهمیت زیاد در کسب اعتبار او بهعنوان یک منتقد داشته ولی این زیاد مدت او به عنوان منتقد در تلویزیون بود که چنین شهرت فراگیری جهت او به دست آورد.
چنانچه کمی منصفانه به قضیه نگاه کنیم آنچه ابرت در تلویزیون انجام داد، اهمیت دفاع یا حتی ستایش کردن دارد. راجر ابرت جین سیسکل، منتقدان مهم شیکاگو سان تایمز، از سال ۱۹۷۵ پروگرام هفتگی را تحتعنوان «بهزودی در سینماهای شهرتان» در شبکه تلویزیونی مکانی شروع کردند. گرچه شاید آنان در ابتدا چنین قصدی نداشتند ولی زیاد زود توانستند این حرفه انفرادی را به یک ورزش رقابتی، جذاب و دو نفره تبدیل کنند.
پروگرام ای که نیز اکنون «نماهای کوتاه» نامیده میشود، بسیار زیاد زود از شبکه PBS در همه کشور پخش شد. این برنامـه از سال ۱۹۸۲ عمر زیاد را تحت عناوین مختلف و با افراد مختلف این صنف شروع کرد ولی در تمام این مدت این «سیسکل و ابرت» بود که احتمال دارد برای نخستین بار تصویر ی واضح از نقد فیلم جذاب را در اذهان عموم جا انداختند.
بعد از مرگ سیسکل در سال ۱۹۹۹، مهمانان خیلی ی (از عبارت بیل کلینتون) جای او را گرفتند تا اینکه سرانجام ریچارد روپر، یکی از نویسندگان شیکاگو سان تایمز، به عنوان همراه دائمی راجر ابرت گزینش شد.از دو سال پیش که راجر ابرت به خاطر سرطان قادر به در برنامـه نبود، گروه جدید ی از منتقدان مهمان، از عبارت من، به پروگرام آمدند.
درمورد تجربه شخصیام تنها میتوانم بگویم که حضـور در تلویزیون مفرحتر و هم دشوارتر از آن چیزی است که به نظر میآید. برای نقد فیلم جالب آیندهای وجود دارد؟ بالاخره معنای ارزیابی فیلم دیدنی چیست؟ احتمال دارد بتوان گفت نقد فیلم جذاب جهت برخي از ما شغل، برای برخی منبع درآمد باشد اما در اینکه حرفه است، جای بحث زیاد ی وجود دارد.
چندی پیش یک روز بعدازظهر پشت رایانه نشسته بودم و کلیپهای قدیمی جین راجر را نگاه میکردم. بعد از مدتی یک دختر م هم آمد و پیش من نشست. مدتی در سکوت مشغول تماشا بودم و بعد یک دختر م گفت: «این دو نفر همیشه با دعوا میکنند.
حتی اگر هر دو هم فیلـم ی را رفیق داشته باشند، باز هم سر اینکه چه چیز فیلم جذاب خوب است با هم بحث میکنند.» احتمالا این حرف توصیفی کامل از نقد فیلم جالب به عنوان یک کار فکری نباشد اما بهنظرم میتواند جمعبندی مناسبی برای این بحث باشد.
برچسبدانلود سریال دانلود سریال ایرانی سریال ایرانی دانلود سریال ایرانی
مطلب پیشنهادی
افزایش بازدید و بهبود رتبه الکسا
افزایش بازدید و بهبود رتبه الکسا افزایش بازدید و بهبود رتبه الکسا الکسا برای کاربران …