پنج شنبه , آذر ۲۳ ۱۳۹۶
خانه / مقالات / ارزیابی آلبوم شب، سکوت، کویر از کیهان کلهر و محمدرضا شجریان

ارزیابی آلبوم شب، سکوت، کویر از کیهان کلهر و محمدرضا شجریان

دانلود آهنگ جدید

کیهان کلهر آهنگ ساز و تنظیم کننده آلبوم موسیقی “شب، سکوت، کویر” است که آن را برای تمجید و ستایش از موسیقی مکانی شمال خراسان و نیز نقش تاریخی آهنگ مکانی بر موسیقی اصیل ایرانی ارائه کرده است.
او این خوب یت را با همموسیقی ی یک مجموعه بزرگ از نوازندگان سازهای سنتی ایرانی (کمانچه، سه تار، باربط سنتور، تمبک، تار، ویولن سل، نی) و سازهای مکانی (دوتار، قوشمه، و دایره) و با اهمیت تر از تمام همکاری خواننده پرآوازه متولد خراسان محمد رضا شجریان به دست آورد که در زمینه موسیقی مکانی خراسان نیز تبحر کامل دارد. او ترکیب سازها آهنگ سازی را انجام داده برای تبدیل یک تاثیر گروهی کامل، به آن یاری می نماید . کلهر برای ایجاد گاهي جلوه های ویِژگزینشه از قبیل به کارگیری چند کمانچه هم خوانی خودش با شجریان از تکنولوژی ضبط استودیویی بهینه ترین مصرف را برده است. آلبوم “شب، سکوت، کویر” تصنیف های انتخاب شده بسياري را با ترکیب غیر معمول از سازها به نمایش می گذارد. اواسط این سوئیت چهار موومان با کلام وجود دارد که تمام آنها تصنیف هایی در مورد درد رنج های عاشقـانه است (مانند آنچه که در اشعار فارسی به آن برمی‌خوریم عرفانی یا غیر عرفانی بودن این عشق مبهم است).
ده موومان در این سوئیت را به طور تقریب به سه بخش گروه بندی می‌شود. چهار موومان اول با انسجام ترین بخش است. “سکوت شب” یک پیش درآمد با لطافت که با صوت باربط شروع می‌شود. محیط ی مملو از نشانه ها شگون که این پارت عشق و علاقه قابل انفجار در سازهای مهارشده آرام خود پیش بینی می نماید ، یک بغض را خلق می نماید که در همه سوئیت ادامه دارد تنها در قسمت انتهایی موومان نهایتاٌ آزاد می شود. پس سه تار به باربط ملحق می شود تا این فضا را نیز نوایی نماید . ولوم ویولن سل در لایه زیرین این حس اسرارآمیز اوج گرفته شنیده می شود. در موومان دوم “کویر” این پیش موسیقی به تدریج به تم دوباره تکرار ی موزون که بوسیله ویولن سل معلق مانده است تبدیل می شود در حالیکه صوت کمانچه بر روی آن یک ملودی آسان را سر داده است. همان گونه که میزان تمپو اندکی ارتقا می یابد ملودی با ولوم چند کمانچه ادامه می یابد. موسیقی به صورتی پیوسته به سمت موومان سوم پیش می رود که وکال ساز غیر مرتب است. کمانچه‌ها به تدریج کنار گذاشته می شوند فقط یک کمانچه باقی می ماند. پس شب کویر بوسیله ولوم شجریان به آتش کشیده می شود. عشق آمده است. غزل سرایی قوی او در هم نوایی با ولوم کمانچه همموسیقی شده است عشق را بر روی تم تکرار ی موزون ایجاد می نماید . هر چه به انتها نزدیک می شویم با ناله‌های انتها کمانچه اندازه تم تکرای موزون بیشتر می گردد. در اینجا سازهای کوبه ای با تمبک دف اضافه می شوند موزیک به موومان چهارم “شب کویر” تبدیل می شود. سه تار، باربط تار همگی با نیز آوایی برای تم شروع همموسیقی می شوند. شب بیابان این بخش را با نوعی تکرار موومان شروع به صورتی قوی تر با همراهی سازهای کوبه ای به انتها می برد.
در بخش دوم سازهای مکانی به طور برجسته در موومان پنجم “باران” هنرنمایی می شوند، که با قوشمه دو نی شروع می‌شود. دو قوشمه به طور متناوب زده می شوند و یکی از آنها دیگری را چندین بار به صورت یک‌نواخت پشتیبانی می‌کند تا اینکه توسط ولوم شجریان جایگزین می شود که هم‌نوایی نماید ولوم دو قوشمه با ملودی های متناوب انعکاس پیدا می کنند (ولوم چپ راست در استریو). بعد از این مقدمه زیاد مسحور کننده سازهای زهی و سازهای ضربی در موزیک منظم به صوت شجریان ملحق می شوند. این بخش توسط یک موتیف دف قوی در انتهای هر شعر همراهی می شود. در اینجا وارد موومان ششم می شویم “مناسبت بزم” که ساز رقصی است که به شدت نشان دهنده موزیک مکانی خراسان است. حرکت ششم با سازهای کوبه ای و ملودی سازها، به نوبت کمانچه قوشمه شروع می شود.
این دو ساز بخش دوم را ادامه می دهند، اولی برای دوتار و دومی برای سه تار. این دو قطعه مانند بین پرده عمل می کنند نوعی فراغت و تسکین قبل از عشق بزرگ در موومان ماقبل آخر و اوج بخش سوم را فراهم می کنند. احتمال دارد آنها به عنوان یک انتقال گذار بین موسیقی سنتی موسیقی مکانی نیز عمل می‌کنند که ساز دوتار مکانی راه را جهت سه تار سنتی باز می نماید . در موومان نهم بعد از یک فعل انفعال سنتی تر، یک بداهه سرایی نا مرتب صدا کمانچه (ساز آواز) با ولوم شجریان کلهر ارائه می شود که ولوم کمانچه کلهر ملودی شجریان را در انتهای هر تکه ملودی (عبارت) بازتاب می دهد. شاعر خون می گرید و شما ناله او را در شب می شنوید. دلتنگی قوی شدید این موومان تخصص شجریان است و این مساله یکی از خصوصیات ی موسیقی سنتی ایرانی است که اما تقریباً تحمل آن زیاد سخت است. شجریان کلهر این موضوع را اذعان می دارند و به همین خاطر این اثر را با تصنیف “ای عاشقان” به انتها می برند. از تمام سازهای زهی سنتی مکانی در این اثر مسجع با هیجان مصرف شده است که در آن شجریان از عاشقان (و شنونده ها) با استغاثه می خواهد درد و رنج عشق را فراموش کنند چرا که خورشید بعد از شب کویر طلوع خواهد کرد.

مطلب پیشنهادی

افزایش لایک ایرانی اینستاگرام

افزایش لایک ایرانی اینستاگرام -اگر به فکر افزایش لایک ایرانی اینستاگرام با کمترین قیمت و بهترین …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *