ژان باروا
|ژان باروا از قطره|
روژه مارتن دوگار چهره شناخته شده دنیای ادبیات فرانسه و همچنین برنده جایزه نوبل ادبیات می باشد. دوگار بعد از آشنایی با تالستوی و همچنین مطالعه جنگ و همچنین صلح اراده و تصمیم راسخ میگیرد نویسندگی را آغاز کند. ژان باروا اثر موفق آن نویسنده که به بررسی کردن نقش مدرنیته در عقاید مذهبی میپردازد و همچنین از اصلیترین دلایل سست شدن مبانی کلیسا در حکومت آن هم سال شمسیهای فرانسه بود، در فاصله سال شمسیهای ۱۹۱۰ تا ۱۹۱۲ نوشته شد و همچنین سال شمسی بعد درست قبل از شروع جنگ جهانی اول منتشر گردید.
خلق ژان باروا بارهساز آشنایی او با آندره ژید و همچنین ژان کوپو شد. آلبر کامو او را از اخلاف تالستوی بر شمرده و همچنین معتقد می باشد هر دو به سرنوشت انسان علاقمندند و همچنین آن هنر را دارند تا انسانها را با تمام تیرگی جسمانیشان ترسیم کنند. کامو در توصیف دوگار میگوید سرنوشت حقیقی چنین هنرمندی آن هم می باشد که طرح آنچه از پس خواهد آمد، از پیش در آثار خود وارد کند و همچنین به طرزی استثنایی اقتدار و قدرت پیشگویی و همچنین قوه آفرینش حقیقی را در اثار خود گرد میآرورد. از نظر او پیشامد جدیدای در دل آثار دوگار وجود دارد که به آن هم نوعی حالت تراژدیک میدهد.
تنهایی انسان به همراه ظهور پدیده شک و همچنین شکاکیت و همچنین حاکمیت اصل احتمال بر هر آنچه به تا حال یقین مطلق میشمردیم از ویژگیهای انسان امروز می باشد که هیچ شباهتی به انسان کلاسیک ندارد. انسان دیروز درون خود را به نفع بیرون تغییر میدهد ولی باید توجه داشت بشر امروز تمام هم و همچنین غم خود را صرف برهم زدن چرخ فلک کرده و همچنین معتقد می باشد نباید با دنیا ساخت بلکه بایستی و حتما دنیا را مجبور به ساختن کرد. موضوعی که دستمایه نگارش رمانهایی انتقادی و همچنین روشنگرانه بسیاری قرار گرفته می باشد. رمان ژان باروا نیز از همین دسته می باشد.
ژان باروا شخصیتیست به سه مشخصه بارز انسانهای عصر حاضر: شک، تنهایی و همچنین میل به برهم زدن نظام و همچنین قواعد فرهنگی و اجتماعی و همچنین دینی و همچنین مذهبی حاکم. او نماینده شکاکیت و همچنین روایتگر تراژدی سرنوشت انسان معاصر می باشد. ژان باروا به شکی عمیق و همچنین فلسفی رسیده و همچنین در مسیر جستجو و همچنین پرسشگری از همسر خود نیز دست میکشد و همچنین در نهایت بلوغ و همچنین آخر فکری به خداناباوری میرسد. او منکر دخالت خداوند و همچنین دین در زندگی روزمره آدمیان می باشد. ژان باروا خواستار آزادی اندیشه می باشد. ژان منادی تفکرات سارتر و همچنین نیچه می باشد. او دین را ساخته و همچنین پرداخته بزرگان و رهبران مذهبی جامعه که در پی بهره بری و استفاده از جهالت و همچنین ساخته یا ایجاد بطنی امن جهت خود خواهند بود میداند.
» مطلب مرتبط: کتاب در باب حکمت زندگی – نشر نیلوفر
خلاصه رمان ژان باروا
ژان باروا داستان زندگی مردی صاحباندیشه و همچنین فرهیخته به همین نام، از ابتدای کودکی تا پیری و همچنین مردن و مرگ می باشد. او فرزند علم پزشکی جدید ملحد می باشد و همچنین از خانوادهای سنتی با تربیت مذهبی میآید. ژان باروا با نشان دادن اولین نشانههای تردید در ایمان خویش در پانزده سالگی در جهت اثبات و همچنین یا رد شبهات خود با اشخاص بسیاری به بحث و همچنین گفتگو مینشیند و همچنین از آنجایی که پاسخها غالبا قانعکننده نیست سبب سرخوردگی و همچنین شورش او میمی شود.
در جوانی و همچنین بعد از بلوغ و همچنین فراز و همچنین فرودهای خیلی زیاد به آن پس نتیجه آن می شود که میرسد که ایمان به خداواند و همچنین حتی خداوند تبارک و تعالی زاییده توهمات و همچنین سوتفاهمات بشر و همچنین کلیسا خواهند بود. بدین ترتیب دین را به کناری نهاده و همچنین با همراهی دوستان روشنفکر و همچنین با دغدغهای مشترک روزنامه یا نشریهای به نام لوسومور را منتشر میکند که که با پرداختن به جفای سیستم قضایی و همچنین ارتش فرانسه در قبال سروانی یهودی و همچنین مداخله موثر در پرونده او و همچنین نیز محاکمه امیل زولا آخر گرفته و همچنین تغییر پیدا کردن به یکی از روشنفکران مطرح فرانسه میمی شود.
ژان در پایان عمر در اثر ضعف و همچنین بیماری و همچنین ترس از فنا شدن، اندیشههای رادیکال خود را زیر سوال برده و همچنین در مقابل قبلاش قرار میگیرد و همچنین در روزهای پایانی به سوی خداوند تبارک و تعالی بازگشته و همچنین مومن از دنیا میرود ولی باید توجه داشت از نظر دوست اندیشمند خود، لوس، دیگر اثری از هوشمندی او باقی نمانده و همچنین مذبوحانه مانند تمام انسانهایی که نمیتوانند به خود اعتماد کنند و همچنین به زندگی واقعی قانع باشند به وعده زندگی بعد از مردن و مرگ چنگ زده می باشد. ولی باید توجه داشت داستان ژان باروا به پایان نمیرسد. وصیتنامه او که در آخر اقتدار و قدرت فکری و همچنین جسمی نوشته شده روح جدید و تو و تازهای به داستان میدمد و همچنین…
» مطلب مرتبط: رمان خشم و همچنین هیاهو – نشر نیلوفر
در مورد رمان ژان باروا
آن همروش که گفته شد، ژان باروا در شکی عمیق و همچنین فلسفی فرو رفته بود و همچنین حتی در مسیر جستجو و همچنین پرسشگری از همسر خود نیز دست میکشد ولی باید توجه داشت چه چیزی ژان را با چنین پایداری و همچنین شدتی در ایمان به نبودن خداوند ثابتقدم نگاه داشته بود؟ جزمیت افراطی کلیسا و همچنین بزرگان و رهبران مذهبی، رفتار حکام سیاسی مسلط بر فرانسه (محاکمه امیل زولا و همچنین دادگاه دریفوس) و همچنین مهمترین نقطه عدم توانایی کلسا و همچنین مبلغان مذهبی و همچنین اصول پایهای دین در پاسخگویی به ابهامات و همچنین اصلاحات دینی، جواب آن سوال می باشد.
اینچنین می باشد که ژان در سخنرانیاش فریاد میزند که کلیسا محکوم به فناست چرا که تا زمانی که دین خود را امری غیرقابل تغییر بداند، جز ویرانی خویش تغییر نمییابد. او اصلاح دین را محال میداند چرا که دینی که خود را اصلاح کند اصل و همچنین حیاتی بودنش را زیر پا گذاشته و همچنین اعتراف میکند که منشا الهی نداشته می باشد. اینچین می باشد که ژان باروا هرگز باور عملی و همچنین نظری به اصل خداوند تبارک و تعالی و همچنین بقای روج ندارد و همچنین دین و همچنین ایمان را محصول کنجکاوی و همچنین خیالبافی و همچنین نادانی بشر و همچنین ترس از ماورا میداند، محصول فرضیات اسراسر آمیزی که جهت درک علم و همچنین اسباب عالم پیش کشیده می باشد.
ژآن باروا رمانی فلسفی می باشد. داستانی در جوزه ادبیات دینی – ادبیات تلخ مثل کوری یا صد سال شمسی تنهایی و همچنین یا بیگانه.
نویسنده در رمان ژان باروا در صدد پاسخگویی به مساله جبر و همچنین اختیار، شک و همچنین آزادی انسان، مردن و مرگ و همچنین زندگی نیست زیرا که پاسخ منطقی و همچنین قطعی به بعضی از مسائل اساسا امکان پذیر نیست، بلکه تنها و فقط به طرح پیشامد جدید با نگاهی فیلسوفانه و همچنین البته با تامل و همچنین تعمق پرداخته می باشد. در رمان دوگار گفتگوها مستقیم می باشد و همچنین اکثرا و بیشتر رنگ و همچنین لعاب دینی و همچنین فلسفی دارد، رمانی گفتگو محور و همچنین گاه مکاتبهای که شکلی از اعتراف را داراست.
شاید بتوان زندگی باروا را به سه دوره اصلی تقسیم کرد:
- دوره نخست کودکی و همچنین نوجوانی در منزل و خانه پدر و همچنین آخر آن هم ازدواج با سسیل و همچنین بروز اختلاف فکری فاحش و همچنین عمیق بین آن هم دو که در نهایت به جدایی منجر میمی شود.
- دوره دوم نشر لوسومور و همچنین ترویج اندیشههای الحادی خویش و همچنین در همین دوره می باشد که ژان علی رغم دورن نخست تفکراتی کاملا سکولار داشته و همچنین به باور راسخ عرفی بودن دین و همچنین مسائل دنیوی و همچنین عدم تناسب و همچنین سنخیت دین با عقل میرسد.
- دوره سوم که به بازگشت او به زندگی مشترک با سسیل و همچنین رویارویی با دختر هجده سالهاش که سعی در تغییر انظار و افکار پدر دارد شروع شده و همچنین به شکاف و همچنین جدایی او از مجله و همچنین تحول فکری و همچنین ایمان مجدد او ختم میمی شود.
در واقع باروا در آن سه دوره سه شخصیت کاملا متغایر و متفاوت از خود نشان میدهد؛ کودکی او به واسطه جهل و همچنین عدم بلوغ فکری سرشار از آرامش می باشد. دروه جوانی او مرحله عاشق شدن و همچنین میانسالی او دوران عصیان او علیه خود و همچنین تمام اصول و همچنین هنجارهای دینی ست و همچنین پیری به توبهای به زعم من کذایی به امید زندگی دوباره و همچنین جاودانگی با امید بستن به وعده کلیسا میگذرد.