یکشنبه , مرداد ۲۷ ۱۳۹۸
خانه / معرفی کتاب / سرشت شر – معرفی کتاب

سرشت شر – معرفی کتاب

سرشت شر

|سرشت شر از قطره|

مقدمه کتاب به همراه فصل اول آن هم، از بهترین قسمت‌های کتاب خواهند بود. در فصل اول نویسنده با تحلیل بحث ارسطو در مورد اعمال آگاهانه و همچنین ناآگاهانه شروع می‌کند. ارسطو انسان‌ها را مبدع و همچنین مسئول اعمال‌شان می‌داند و همچنین شر را برابر رذیلت یا فساد اخلاق عمدی و همچنین آگاهانه توصیف می‌کند. در آن فصل آن دیدگاه‌های ارسطو بررسی کردن می‌می شود و همچنین نویسنده نشان می‌دهد که بحث شر خیلی زیاد پیچیده‌تر از آن هم می باشد که ارسطو جهت آن هم اخلاقی توصیه کند که توجیه‌کننده نظام سیاسی مبتنی بر تحسین و همچنین نکوهش و همچنین یا کنترل و همچنین مجازات باشد.

در فصل‌های بعدی، نویسنده کتاب‌هایی در دنیای ادبیات انتخاب کرده می باشد و همچنین در آن هم‌ها به بررسی کردن شر می‌پردازد. کتاب‌هایی که نویسنده از آن هم‌ها بهره بری و استفاده کرده می باشد عبارتند از: مفیستو اثر کلاوس مان – کتاب آقای ریپلی بااستعداد اثر پاتریشیا اسمیت – دکتر جکیل و همچنین مستر هاید اثر رابرت لوئیس استیونسون – کتاب تنگنا اثر هنری جیمز – کتاب کمدی الهی اثر دانته (در آن فصل از کتاب سرشت شر تمرکز روی جلد اول کتاب دانته، یعنی دوزخ می باشد) – کتاب مقدس، عهد عتیق و همچنین عهد جدید – مجموعه آثار افلاطون (تمرکز بر روی رساله ائوتوفرون افلاطون).

به جز کتاب آقای ریپلی بااستعداد اثر پاتریشیا های‌اسمیت، مابقی کتاب‌های معرفی شده ترجمه فارسی دارند. همچنین کتاب‌های ذکر شده به ترتیب از فصل دوم تا هشتم مورد بررسی کردن قرار گرفته‌اند. با ادامه معرفی کتاب همراه ما باشید.

[ معرفی کتاب: کتاب فلسفه‌ای جهت زندگی – مجموعه تجربه و همچنین هنر زندگی ]

سرشت شر

در مورد کتاب سرشت شر اثر دارل کوئن

اعتراف می‌کنم جنبه‌های متنوع و گوناگون و مختلف آن کتاب، از عنوان آن هم تا متن پشت کتاب و همچنین حتی عناوین فصل‌های کتاب، همه و همچنین همه، باعث شد من به سمت آن کتاب کشیده شوم و همچنین با انگیزه خیلی زیاد آن هم را مطالعه کنم. ولی هنگام و زمانی که کتاب تمام شد شد، تقریبا می‌قدرت گفت از خودم و همچنین البته از کتاب ناامید شدم.

مقدمه، فصل اول و همچنین فصل پایانی کتاب خیلی زیاد خوب، پرمغز و همچنین اساسی نوشته شده می باشد و همچنین همچنین و علاوه بر نشان دادن دیدگاه‌های متنوع و گوناگون و مختلف به خواننده، او را در مسیر شناخت شر به خوبی هدایت می‌کند. به عقیده منتقدان، ترکیب شدن مسائل فلسفی کتاب همراه با ادبیات، از نقاط نیرو آن هم محسوب می‌می شود و همچنین همین موضوع نشان می‌دهد که ما تا چه مقدار و اندازه با شر درگیر هستیم. کتاب‌های انتخاب شده جهت بررسی کردن شر در آن کتاب خیلی دقیق انتخاب شده‌اند و همچنین دارل کوئن، با توجه به مسائلی که در ابتدای کتاب مطرح کرده بود، به شکل موشکافانه انگیزه‌های شر را نیز مشخص می‌کند و همچنین بعد از پایان بررسی کردن، خلاصه نتایج را در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

ولی باید توجه داشت چیزی که وجود دارد، آن می باشد که خواننده (مانند من!) ممکن می باشد همه کتاب‌های بررسی کردن شده را نخوانده باشد. در واقع یکی از کتاب‌های بررسی کردن شده ترجمه هم نشده می باشد. هنگام و زمانی که نویسنده  به بررسی کردن شر – مثلا – در کتاب دکتر جکیل و همچنین مستر هاید می‌پردازد، خواننده همراه می باشد و همچنین درگیر بحث نمی‌می شود. هرچند در اکثرا و بیشتر موارد خلاصه‌ای از کتاب‌ها ارائه شده می باشد و همچنین نویسنده تلاش می‌کند خواننده را درگیر بحث کند ولی باید توجه داشت به نظر من، ضروری می باشد که خواننده، ابتدا کتاب را خوانده باشد تا به روش کامل درگیر مسائل مطرح شده در آن هم می شود. در غیر آن صورت ممکن می باشد از خودش ناامید می شود که صرفا رویه سطحی موضوع و همچنین پس نتیجه آن می شود که‌گیری را می‌بیند. به عنوان مثال ممکن می باشد بردداشت او در فصل سوم تنها و فقط عنوان کتاب باشد: شر گریز از ملال خودشیفتگی می باشد.

ولی باید توجه داشت در صورتی که کتاب مورد بحث را مطالعه کرده باشید، آن هم وقت می باشد که اقتدار و قدرت و همچنین جذابیت قلم دارل کوئن مشخص می‌می شود. به عنوان مثال در صورتی که کتاب برادران کارامازوف را خوانده باشید و همچنین در قسمت مفتش پهناور و بزرگ کتاب عمیق شده باشید، در آن کتاب نیز هنگام و زمانی که بحث شر بین مسیح و همچنین شیطان را می‌خوانید و همچنین ارتباط و رابطه آن هم را با فصل مفتش پهناور و بزرگ در برادران کارامازوف مقایسه می‌کنید، به درک بهتری از مفهوم شر می‌رسید و همچنین خیلی بهتر و همچنین دقیق‌تر می‌توانید درک کنید که «شر شیطان ساختن از خود، دیگران و همچنین خداست» چه معنی‌ای می‌دهد.

بنابراین به روش کلی می‌قدرت گفت، درک و همچنین برداشت خواننده از کتاب سرشت شر به آن بستگی دارد که آیا کتاب‌های بهره بری و استفاده شده در کتاب را خوانده می باشد یا خیر. در صورتی که کتاب‌های بررسی کردن شده را خوانده باشید، ماهیت و همچنین ذات شر را در آن هم مورد خاص به خوبی درک می‌کنید و همچنین با آگاهی از آن هم می‌توانید به سمت خیر حرکت کنید. به روش کلی نیز، می‌قدرت گفت کتاب ما را به سمت شناخت خود و همچنین البته شناخت شر سوق می‌دهد و همچنین به ما نشان می‌دهد که از دریچه ادبیات نیز به‌خوبی می‌قدرت به آن شناخت رسید.

به‌شخصه فکر کردن و اندیشیدن کردن و اندیشیدن می‌کنم نویسنده بایستی و حتما موضوع شر را به روش کلی بررسی کردن می‌کرد و همچنین در مثال‌هایش از ادبیات کمک می‌گرفت نه آنکه کتاب‌های متنوع و گوناگون و مختلف را بررسی کردن کند و همچنین از دل آن هم‌ها موضوع شر را بیرون بکشد. کتابی مانند فلسفه تنهایی که از راه اول بهره بری و استفاده کرده می باشد، خیلی بهتر خواننده را با خود همراه می‌کند. در بعدی نزدیک کتاب فلسفه تنهایی نیز معرفی خواهد شد.

[ معرفی کتاب: کتاب عدالت – چه بایستی و حتما کرد؟ – اثر مایکل سندل ]

جملاتی از کتاب سرشت شر

خردگرایان بر نشانه بودن – و همچنین نه عامل بودن آن‌ها – پای می‌فشارند و همچنین رنج‌های بشری‌مان را معلول ناتوانی ما در شناخت خویشتن‌مان می‌دانند؛ خویشتنی که نمی‌شناسیمش و همچنین به‌اشتباه به چیز غیره ای که نیست نسبتش می‌دهیم. (کتاب سرشت شر – صفحه ۱۶)

جوامع بشری جهت فرونشاندن آشوب‌های فرهنگی و اجتماعی ناشی از خشونت، به‌ناگزیر اشخاص پرخاشگر را شناسایی و همچنین آنان را منزوی می‌کنند. آن واکنش قابل‌فهم می باشد، ولی باید توجه داشت سنت خردگرایی تشویق‌مان می‌کند بخشی از انرژی‌هایی را که صرف تنبیه بزهکاران می‌کنیم، جهت توانمندسازی شهروندان و مردم شهر به کار ببریم تا آنان بتوانند خویشتن راستین‌شان را کشف کنند. به‌واقع، متفکران خردگرا از یکایک ما می‌خواهند از خود بپرسیم چرا رفتارهای ما اغلب بیمارگونه و همچنین خودآزارنده می باشد و همچنین درصدد کشف دلایل آن رفتارها باشیم. (کتاب سرشت شر – صفحه ۲۲)

هرگاه به خاطر انجام‌دادن عملی مورد تحسین قرار می‌گیریم، با خوشحالی فراوان می‌پذیریم که اعمال ما کاملا ارادی و همچنین درخور اثبات و یا تایید و همچنین تکریم‌اند. به باور ارسطو، آن دوگانگی در نگرش ما که مسئولیت کارهای بد را به گردن دیگران می‌اندازیم و همچنین مسئولیت کارهای خوب را می‌پذیریم تنها زمانی اصلاح می‌می شود که جهت ما کاملا روشن باشد بر چه اعمالی کنترل داریم و همچنین چه اعمالی بیرون از کنترل ماست. (کتاب سرشت شر – صفحه ۵۱)

ریا، خودشیفتگی، احساساتی‌گری، رمانتیک‌گرایی و همچنین ذهن‌گرایی، همه، وجود شر خواهند بود و همچنین واقعیت دارند. هر تلاشی جهت نادیده گرفتن آلودگی‌مان به شر صرفا موید آن هم می باشد که با شیطان درون‌مان متحد شده‌ایم. (کتاب سرشت شر – صفحه ۱۱۵)

از آن هم دوران کودکی جامعه به ما می‌آموزد بعضی احساسات و همچنین افکارمان را سرکوب کنیم. در پس نتیجه آن می شود که، همه ما نیمه تاریکی داریم و همچنین بخشی از خودمان را ابراز نکرده‌ایم و همچنین بنابراین آن هم را نمی‌شناسیم. آن احساسات و همچنین تصورات سرکوب شده ناپدید نمی‌شوند و همچنین زیرا و به درستی که به‌روش مبهم می‌دانیم که زندگی‌مان عاری از شور و همچنین سرزندگی می باشد، هراس و همچنین افسردگی بر وجودمان چیره می‌می شود. (کتاب سرشت شر – صفحه ۱۵۶)

چنان‌چه ما به‌جای متهم کردن اشخاص خاص به پستی و همچنین رذالت، ماهیت شر را بکاویم و همچنین بشناسیم کمتر رنج خواهیم برد و همچنین کمتر به دیگران آسیب خواهیم زد. (کتاب سرشت شر – صفحه ۲۵۷)

انجیل همواره شر و همچنین شیطان را یکی می‌داند. عیسی مسیح شیطان را شکست می‌دهد و همچنین از آن راه ما را از دست نیروهای شریر و همچنین شیطانی آزاد می‌سازد. ولی باید توجه داشت او از آن هم‌چه اهریمنی یا شیطان می باشد چه برداشت و همچنین شناختی دارد؟ به‌نظر دانته هر وقت همذات‌پنداری ما با رنج‌های‌مان ما را برده شهوات‌مان می‌سازد و همچنین موجب آلایش ما به نیرنگ می‌می شود، به کام شیطان می‌افتیم زیرا و به درستی که با آن همذات‌پنداری، آزادی‌مان را از دست می‌دهیم و همچنین مثل ماشین به اعمال مکانیکی دست می‌زنیم. (کتاب سرشت شر – صفحه ۳۱۹)

پیام انجیل‌ها ساده می باشد. تنها راه پرهیز از عمل شریرانه و همچنین شر ناشی از رنج آن می باشد که خداوند، همسایگان و همچنین خود را موانع سر راه‌مان نپنداریم. شرِ اهریمنی دو وجه فردی یا شخصی و همچنین غیرشخصی دارد. فردی یا شخصی می باشد زیرا و به درستی که دائما در درون اشخاص عمل می‌کند و همچنین غیرشخصی می باشد زیرا و به درستی که گرایش ما به اهریمن ساختن از یکدیگر، در دیدگاه‌ها و همچنین رفتارهایی که از طریق فرهنگ به ما منتقل شده می باشد در ما حفظ و همچنین حراست می‌می شود. از آن جهت، هر آن هم‌چه اهریمنی می باشد، دست از سرِ ما و همچنین آن دنیا برنمی‌دارد و همچنین مترصد فرصتی می باشد تا ویرانی به‌بار آورد و همچنین آن‌که انجیل‌ها روح شیطانی را نیرویی عظیم‌تر از تو و همچنین من توصیف و همچنین تصویر می‌کنند گویای پیام راستینی می باشد. (کتاب سرشت شر – صفحه ۳۵۰)

شر پیش از هر چیز تخریب ناآگاهانه خویشتن می باشد. (کتاب سرشت شر – صفحه ۳۸۸)

به قول کانت، حتی افرادی که دست به خودکشی می‌زنند بر آن باورند که آن کار جهت آن هم‌ها بهتر از ادامه دادن به زندگی می باشد. (کتاب سرشت شر – صفحه ۴۰۶)

آزادی واقعی در آن نیست که منفعل و همچنین بی‌اراده و تصمیم راسخ باشیم یا بتوانیم هر کار دل‌مان خواست بکنیم. به‌راستی ما تنها به آن هم مقدار و اندازه آزادیم که از خِرَدمان جهت آگاهی از علل رفتارمان و همچنین آنچه به خاطرش می‌جنگیم بهره بری و استفاده می‌کنیم. آزادی شناخت آن علل و همچنین عوامل می باشد و همچنین تا هنگام و زمانی که برداشت نادرست ما از خودمان ناخشنودمان می‌کند تنها و فقط با خودآگاهی و همچنین خودشناسی آزادی‌مان را به دست خواهیم آورد. (کتاب سرشت شر – صفحه ۴۶۴)

مشخصات کتاب

  • عنوان: سرشت شر
  • نویسنده: دارل کوئن
  • ترجمه: بهار رهادوست
  • انتشارات: نشر هنوز
  • تعداد صفحات: ۴۹۲
  • نرخ چاپ دوم – تابستان ۱۳۹۷: ۶۸۰۰۰ تومان

👤 نویسنده مطلب: سروش فتحی

نظر تو در مورد کتاب سرشت شر چیست؟ در صورتی که آن کتاب را خوانده‌اید، لطفا نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.


» معرفی چند کتاب فلسفی دیگر:

  1. کتاب در باب حکمت زندگی
  2. رمان پیشامد جدید اسپینوزا
  3. کتاب اسطوره سیزیف

سرشت شر در تاریخ ۲ August 2019 | 10:36 am منتشر شده می باشد

مطلب پیشنهادی

باغ-آلبالو.jpg

کتاب باغ آلبالو – معرفی کتاب

کتاب باغ آلبالو |کتاب باغ آلبالو از قطره| جهت همین می باشد که می‌توانم بگویم …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *